Даниела Стоева, АБТТА: България е обявена за предпочитана дестинация през 2024 г.

by | Nov 22, 2023 | Uncategorized | 0 comments

Пловдив. България e обявена за ПРЕДПОЧИТАНА ДЕСТИНАЦИЯ през 2024 г. от Европейската асоциация за туристически агенти и туроператори (ЕКТАА). Това официално съобщи по време на деветата работна среща на туристическия бизнес и местната власт в Пловдив, организирана от АБТТА.

Това означава, че догодина страната ни ще бъде рекламирана пред членовете на всички национални европейски асоциации на туроператори и турагенти. Представители на туристическата индустрия от 26 страни ще пристигнат у нас за своята годишна среща и ще могат на място да се запознаят с туристическия потенциал на страната ни.

Инициативата ще се реализира с подкрепата на  Министерството на туризма като част от маркетинговите активности за промотиране на дестинация България.

Трите основни общини в България, които са свързани с културeн туризъм, вървят към пълно възстановяване

На откриването на форума присъстваха Амелия Гешева – зам.-министър на културата, проф. Мариела Модева – съветник на министъра на туризма Зарица Динкова, Пламен Панов зам.-кмет община Пловдив, доц. Нина Найденова – директор на Държавна опера Пловдив.

„Културният туризъм не може да съществува без основния си ресурс  – културното наследство – материално и нематериално, историческо наследство и съвременна култура. А от друга страна културното ни наследство може да промени туристическия профил на страната ни и да стане емблемата на Дестинация България. Културният туризъм означава качествена дестинация и има много по-силен мултиплициращ икономически ефект върху пряко и непряко свързаните бизнеси от всички останали сфери. Но още по-важно е, че се осигуряват и повече приходи за културните ни институции – музеи, оперни театри, фестивални организатори и др. За това изключително много се радвам, че за пръв път събрахме на една маса, институциите, от които пряко зависи развитието на сектора, а именно МК и МТ, както и водещата община в тази сфера – Пловдив.“, заяви Стоева на форума в Града на Тепетата.

„България има много забележителни дестинации за културен туризъм, за съжаление не малка част от тях са недостатъчно известни, а някои много подценявани или труднодостъпни, заради лошата инфраструктура. Сред всички, Пловдив е може би най-заслужилата името културно-туристическа дестинация в България и един от добрите примери с това, че беше културна столица на Европа и богатия си културен календар, както и значимото културно-историческо наследство. Пловдив присъства във всички туристически маршрути и може да се възприема като „продаващия“ акцент в един тур.“, добави Стоева.

Тя посочи, че на практика България като дестинация има потенциала да предложи от всички видове културен туризъм и всичко това на „една ръка“ разстояние. В рамките на една седмица и без дълги преходи може да се направят маршрути с богато и разнообразно съдържание включващо от всичко – културно-историческо наследство от античността до най-новата история, хубаво вино и познатата балканска кухня, прекрасни природни пейзажи и автентичен фолклор. Това е огромно предимство и е показателно за разнообразието в ресурсното обезпечение на дестинацията ни. Същевременно дестинацията ни предлага и множество възможности за автентични преживявания, като да участваш в правенето на баница и кисело мляко или да научиш как се майсторят гайдите или пък да се срещнеш с изпълнителите след оперно представление и много други възможности.

„За съжаление културният туризъм до скоро винаги е бил в сянката на основните два сегмента – морски и ски туризъм и извън приоритетите на политиките на национално ниво. В повечето пъти от страна на институциите се говори за културния туризъм като съпътстваща форма на морския и зимния туризъм, като инструмент за удължаване на летния туристически сезон, а не като самостоятелна форма на туризъм. За радост последните години виждаме, че започна промяна и самият факт, че седим тук на една маса, говори много за това“, категорична е Даниела Стоева.

„Винаги съм казвала, че държавата е длъжник на културния туризъм с това, че не е полагала достатъчно усилия да изведе България като дестинация за културен туризъм. Това да бъде фллгманът на туризма ни, а такава политика в дългосрочен план би спомогнала да подобри качеството и на туристопотока към морските ни дестинации. Благодарение на усилията на бизнеса, последните години преди пандемията културния туризъм започна да бележи осезаем ръст, като 2019 година беше една от пиковите години с почти целогодишна сезонност. Пандемията и войната в Украйна оказаха по-силен негативен ефект върху тази форма на туризъм от всички останали и едва през 2023 можем да кажем, че започна възстановяването, но с бавни крачки“, каза още експертът.

Стоева счита, че за да градим успешен бранд на дестинация за културен туризъм, трябва първо да започнем с изграждането на успешен продукт в тази сфера. И именно тук има много закостенели проблеми, които са се превърнали в системни през годините.

Остаряло, архаично управление на емблематични музейни обекти
Лоша елементарна инфраструктура – довеждаща, но и локална
Подценена стойност на световно значими обекти, като например Карановската селищна могила е с входна такса 2лв
Проблеми по отношение на информираност и цялостно представяне на обектите от културното наследство
Липса на всякаква комуникация и колаборация между международната дейност на музеите и другите културни институти с МТ или директно с туроператорските организации. Такова взаимодействие би имало много добър маркетингов ефект и би повишило приходите и на музеите.

Именно това бяха и основните теми на една от дискусиите в Пловдив.  С фокус иновации и развитие на устойчива културно-туристическа инфраструктура:

Търсим Интегриран и междуинституционален подход на държавно и общинско ниво, за да се създадат добри условия за развитието на културен туризъм
Подобряване на взаимодействието между институциите и бизнеса – нека се вдъхне „живот“ на подписаните меморандуми между МТ, МК, МИ и НПО-тата
Подобряване на взаимодействието с културните институти в страната и чужбина
Публично-частно партньорство като възможен инструмент за съхраняване и управление на културно-историческите обекти
развитие по Стратегията за културен туризъм – какви дейности са планирани, актуализация на стратегията

Материалът Даниела Стоева, АБТТА: България е обявена за предпочитана дестинация през 2024 г. е публикуван за пръв път на Bgtourism.bg – Най-важното от туризма!.

Written By

About the Author: Maria Ivanova

Maria Ivanova is the Chief Revenue Officer at HSM Bulgaria, bringing over 20 years of expertise in hospitality management and revenue optimization. Her strategic insights and leadership have been instrumental in driving success for numerous partner hotels. Maria is passionate about leveraging technology and data-driven strategies to enhance hotel performance and guest satisfaction.

Related Posts

Хотел в България посреща гостите си с огромна коледна бисквитена къщичка

Хотел в България посреща гостите си с огромна коледна бисквитена къщичка

Банско. Хотел в България от 18 години посреща своите гости за Коледните и Новогодишни празници с огромен и впечатляващ десерт – Коледна бисквитена къщичка. За посрещането на 2024 година Kempinski Hotel Grand Arena Bansko запази традицията си и отново реализира...

read more

Стартира уникален детски конкурс за рисунка „Билките оживяват чрез децата“

Шумен. Инициативата е организирана от „Магията на българската роза“ ООД и цели не само да създаде мост между децата и природата, но и да съчетае силата на приказките, редом с детското творчество. Конкурсът предоставя рядката възможност за деца между 5 и 7 години да...

read more

Предстои организиране на роуд шоу за български туроператори в Йордания

Аман. Предстои организиране на роуд шоу за български туроператори в Йордания. Това стана ясно след среща на посланика на България в Йордания Метин Казак с д-р Абдул Разак Арабият – изпълнителен директор на Борда по туризъм на Йордания. Средно около 10 000 български...

read more

0 Comments

Submit a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *