Св. св. Константин и Елена. „Проблемът е много по-дълбок от черния ПР за сезон 2023. Говорим за обществено мнение на масата към родните туристически услуги, което се основава на стереотипа „Освен, че не е хубаво, е и скъпо“. Това сподели журналистът Магдалена Тодорова, която участва в модула на туристическото изложение „Дестинация Варна“ – „Медийни обективи: разкази от света на туризма – Интереси, бизнес или рейтинг на гърба на туризма в България“. Тодорова е журналист, който активно е ангажиран с туристическата индустрия, видео продуцент, двукратен носител на първа награда „Златна роза“ на Министерството на туризма за документални филми в бранша. В панела се включи и Бистра Варнева – дългогодишен журналист и автор на множество прекрасни туристически филми.
Ето какво сподели Тодорова:
Необходимо е да говорим за медийните манипулации. За властовите механизми, които оказват влияние и формират нагласата на обществото. Защото туризмът се използва в политически дискурс и за съжаление, не винаги е обща кауза. Медиите са инструмент.
Така нареченият „Черен ПР“ на туризма в медиите е явление, което се коментира още преди края на 2014 г., когато се създаде специализирано министерство на туризма в България. Тогава представители на държавната и местната власт във Варна пиха вода от морето, за да докажат, че в нея няма зараза, както твърдяха руски медии.
Ако ние, като бизнес или организация, не създаваме съдържание, събития и позитивни новини, които правилно да комуникираме в медиите, сме обречени единствено на черен ПР. Ще направя паралел с образованието – ако видим какво съдържание се публикува за училищата, ще установим, че и там има черен ПР. Отразяват се предимно инциденти, защото липсва системна позитивна комуникация за позициониране. Няма комуникатори.
В туризма влиза едно цяло поколение млади хора, чиято покупателна способност на 20 години се конкурира с тази на 40-годишните. Развитието на технологичния сектор създаде нови потребители на туристически услуги, които пътуват и работят от всяка точка на света. До тях трудно ще достигнете чрез традиционните медии, но ще ги намерите във видео платформите.
Видео съдържанието генерира над 80% от интернет трафика. Днес то е един от най-мощните инструменти за привличане на аудитория и повишаване на продажбите.
Имаме привилегията туристическият бизнес във всяка една част на страната ни да е разположен в богати на култура, история и традиции региони, местности с изключителни природни дадености – нека рекламираме обектите си чрез тях, чрез инвестиция в популяризиране на нематериалното ни културно наследство. Разказвайки историята на региона ни, ние привличаме туристическия поток – знаете – в Гърция всеки камък има история, а видеото е най-добрият начин, за да я разкажете.
Колегите от Bgtourism.bg алармираха, че онлайн издание на румънският вестник „Адевърул“ публикува серия негативни материали за туризма в България. Една от статиите е озаглавена „Почивка в Ада, пет звезди в България“. Тя описва негативния опит на румънски гражданин при настаняване в хотел по Черноморието. До тук добре. Къде е проблемът? Изданието отразява едностранно случая. В медията оставя единствено негативният отзвук за България. Какво трябва да се направи? Необходимо е хотелът да изиска право на отговор – равно по обем на публикувания материал. В него, освен да даде своята гледна точка, да спомене елегантно и видовете услуги, които предлага. Освен български закон за радиото и телевизията имаме и Медийна политика и право на ЕС. В това отношение Bgtourism.bg е медия, работеща активно в подкрепа на бранша. Те се свързват с мениджмънта на хотела и публикуват неговата позиция. БНТ и БНР имат огромно количество позитивна продукция за туризма. Необходимо е да се прави разлика между отговорна журналистика и копи-пейст сайтове.
Материалът Магдалена Тодорова на експо „Дестинация Варна“: Bgtourism.bg и обществените медии работят активно в подкрепа на туристическия бранш е публикуван за пръв път на Bgtourism.bg – Най-важното от туризма!.